Sörmland Vatten

Va-Mätarbyte-konsolkrav- juridisk grund

Uppdaterad

Hej,

Tack för din fråga om den lagliga grunden för vårt krav på mätarkonsol vid mätarplatsen.

Bakgrunden är följande: Enligt 24 § i lagen om allmänna vattentjänster (2006:412) ansvarar fastighetsägaren för installation och underhåll av de anordningar som finns inom den egna fastigheten och som hör till den privata VA-installationen. Hit räknas bland annat mätarkonsol, ventiler och det utrymme där vattenmätaren ska placeras.

I våra tekniska föreskrifter samt i de Allmänna Bestämmelserna för Vatten och Avlopp (ABVA) framgår att fastighetsägaren ska tillhandahålla de installationer och den utrustning som krävs för att en vattenmätare ska kunna installeras på ett säkert och korrekt sätt. Huvudmannen (Sörmland Vatten) har rätt att, när det är motiverat av teknikutveckling eller säkerhetsaspekter, ställa krav på mätarplatsens utformning. Det gäller även vid byte till modern, fjärravläst mätarteknik.

Sammanfattningsvis innebär detta: Det är fastighetsägarens ansvar att anpassa och bekosta mätarplatsen – inklusive mätarkonsol – så att de tekniska kraven för installation av den nya vattenmätaren uppfylls. Det är en förutsättning för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag tryggt, säkert och i enlighet med gällande lagstiftning och föreskrifter. Detta gäller även om den befintliga installationen tidigare har varit godkänd; vid teknikskiften har huvudmannen rätt att ställa nya krav.

Praxis och rättsfall: Det finns visserligen inget specifikt prejudikat från högsta instans rörande krav på mätarkonsol vid övergång till smart mätarteknik. Däremot är rättsläget tydligt genom både lag, föreskrifter och branschpraxis. Enligt bland annat vattentjänstlagen (§§ 20 och 24), de allmänna bestämmelserna för användande av VA-anläggning (ABVA) samt riktlinjer från branschorganisationen Svenskt Vatten, framgår att:

  • Fastighetsägaren ansvarar för anordningar inom sin fastighet, exempelvis mätarkonsol och plats för vattenmätare.
  • Huvudmannen (VA-bolaget) har rätt att kräva ändringar om nya tekniska eller säkerhetsmässiga krav motiverar det, oavsett om platsen tidigare varit godkänd och fungerande.

Vägledande är här bland annat branschrapporten ”P125 Vattenmätare” (Svenskt Vatten). Där beskrivs uttryckligen att gamla mätarplatser kan behöva ändras vid ny teknik, och att huvudmannen har rätt att kräva att detta åtgärdas av fastighetsägaren:

"Gamla mätarplatser kan behöva ändras med hänsyn till nya krav, ny teknik och nya typer av vattenmätare. Huvudmannen har möjlighet att ställa krav på att bristerna åtgärdas så att mätarplatsen motsvarar aktuella krav för installation av vattenmätaren på ett fackmannamässigt sätt." (Svenskt Vatten P125 – Vattenmätare)

Detta stöds också indirekt av Mark- och miljööverdomstolens dom den 25 januari 2021 (mål nr M 10449-19). Där framgår att huvudmannen kan bli skadeståndsskyldig om installationen av vattenmätaren inte är fackmannamässigt utförd enligt gällande krav – något som ytterligare förtydligar vårt ansvar att ställa korrekta och aktuella krav även i samband med teknikskiften.

Om du fortsatt vill få frågan rättsligt prövad är det möjligt att göra detta via mark- och miljödomstolen, enligt den ordning som anges i vattentjänstlagen.

Slutligen vill vi även hänvisa till bifogad illustration nedan, där ansvarsfördelningen mellan fastighetsägare och VA-huvudman tydligt framgår – från huset och ut till den gemensamma förbindelsepunkten. Fastighetsägaren ansvarar för alla installationer på egen fastighet, medan VA-huvudmannen har ansvar för de allmänna ledningarna utanför förbindelsepunkten.

Hoppas denna information ger klarhet i både vår lagliga rätt och skyldighet att säkerställa att mätarplatsen är anpassad efter dagens krav. Har du ytterligare funderingar är du självklart välkommen att återkomma.

Med vänlig hälsning, Sörmland Vatten och Avfall AB

 


warning Warning.