Sörmland Vatten

Hur ser dagsläget ut inför smarta vattenmätare?

Uppdaterad

2025-02-25

Möte tillsammans med Pontus, Kundservice, kommunikation, Sofie G. Powerpoint ligger bifogat så alla kan läsa. Pilotområden påbörjas under v 11. Vi kommer att ha liknande möten under våren för att hålla oss uppdaterade

Jag kommer lägga upp mer  i frågor och svar till kund på hemsidan.

4/3 ska ett första utskick gå ut till kund om att se över sin mätarplats. Brevutskick ligger bifogat nedan.

****************************************************************************

2025-02-17

Beslut taget att om kund uppvisar kvitto från VVS att de åtgärdat mätarplatsen och fått debitering för avstängning från oss så kan kund få återbetalning på avstängningskostnaden. 

Beslut gäller från att vi beslutade om konsolkrav 2020. 

Rutin om vi gör bedömning att kund ska få återbetalning och har uppvisat kvitto: 

Gör en händelse i Future med taxa avstängning och händelsetyp Kreditering -850kr. 

Händelser är sedan sökbara för att kunna få fram antal och statistik.

*****************************************************************

2025-02-05

  • Planering för att starta pilot under mars-april
  • Kommunikation pågår och brev ska tas fram för att uppmana alla fastighetsägare att se över mätarplats.
  • Kommunikation på flera plan håller på att tas fram ,Henric R arbetar på ett "paket"
  • Beslut taget att vi ska för de kunder som hör av sig återbetala avstängningskostnaden i de fall de kan uppvisa kvitto/faktura från VVS som styrker samt att vi ser att kostnaden gått ut för kund. Beslutet om återbetalning gäller tillbaka till då vi beslutade om konsolkrav 2020.
  • Efter dialog med VVS 23/1 är arbete pågående för en rutin gällande avstängning ventiler. Ev, kan det bli beslutat att VVS i samråd med SVAAB får stänga själva när de har kunder som ska åtgärda mätarplatser. Uppdaterar när arbete och rutin är framtaget.

2025-01-15

Inbjudan till dialogmöte med VVS 23/1

Inbjudan till dialogmöte om godkänd placering av vattenmätare
torsdag 23 januari klockan 10–11 på Hotel Statt i Katrineholm


Vi på Sörmland Vatten finns till för att utveckla och underhålla hållbara tjänster inom vatten och avlopp samt renhållning. Vårt löfte till kunden är Service och miljö ­– varje dag.

Nu är det dags att förbereda våra kunder för installation av smarta vattenmätare med digital teknik. Därför bjuder vi in vvs-branschen till dialog. Vi kommer under mötet ge vår bild av vilket behov som kommer att uppstå på marknaderna i Flen, Katrineholm och Vingåker. Målet är att kvalitetssäkra processen för placering av godkänd mätarplats och installation av smarta vattenmätare.

Din roll som entreprenör och expert är viktig för oss. Vi ser fram emot en dialog där du får möjlighet att dela dina erfarenheter och komma med inspel i arbetet. Att kunden känner sig trygg och nöjd i samband med arbetet är en självklarhet för Sörmland Vatten.


Agenda

  • Förväntningar (teknikskifte, fakta, krav)
  • Nöjda kunder (varumärke)
  • Samarbete (Vem gör vad – Sörmland Vatten, kunden, entreprenören)
  • Tidplan

Anmälan

  • Skicka din anmälan till kundservice@sormlandvatten.se senast tisdag 21 januari 2025. Märk anmälan med ”Dialogmöte 23 jan 2024”, namn och bolagsnamn.

På hemsidan www.sormlandvatten.se under Pågående projekt kan du läsa mer om arbetet. Välkommen att kontakta Sörmland Vatten om du har frågor.


Med vänlig hälsning

Pontus Frondelius, projektledare Sörmland Vatten
0150-800 181
pontus.frondelius@sormlandvatten.se

*****************************************************************


2025-01-13

Beslut kopplat till Smarta Vattenmätare. Avstängningsorder från årsskiftet och framåt ska kund inte betala för om de har åtgärdat sin mätarplats. Vid kvittering av dessa order , ej fakturering /kostnad på kund. Kryssa bort siffran för peng  i order.( Info från MK och Pontus.)

2025-01-10

Senaste uppdatering från Pontus i lägesbilden för smarta mätare: 

Se bifogad organisationsschema nedan:

Från och med nu kommer vi att ha veckovisa projektmöten tillsammans med Kamstrup. De berörda kommer att kallas till dessa möten. Utöver detta kommer vi även att ha flera arbetsmöten och interna avstämningar för att säkerställa att vi når våra mål och håller vår tidsplan. 

Närmaste milstolpar

  • Integrering: Säkerställa att integreringen mellan EDP Future och Kamstrups programvaror fungerar.
  • Informationsträff: Planera och genomföra en informationsträff för rörmokare i Katrineholm, Flen och Vingåker.
  • Pilotområden: Bestämma vilka pilotområden som blir aktuella för projektet. Start Mars

 Informationsbrev: Formulera och skicka ut informationsbrev till kunder som snart ska få sin mätare bytt till en smart vattenmätare

***********************************************************************

December 2025

Hydrostandard pausar mätarbyten och de kunder som skulle fått mätare bytt under 2024 och inte fått kommer framåt få en Smart vattenmätare direkt. Info till kunder är att de ska se över och åtgärda mätarplats och sedan invänta oss.

Allt är påskrivet och klart. Totalentreprenad för utförande är Kamstrup

*********************************************************************

Möte 11/11-24 Smarta Vattenmätare

Nu är beslut fattat i Kommunfullmäktige och entreprenör är tilldelad. Kontrakt med entreprenör ska skrivas den 19/11 och därefter kan vi göra första utlåtandet och meddela internt.

Första pressträff inbokat 21/11 då vi kommer möta K-kuriren.

Kommunikation med de Smarta vattenmätarna kommer endast ske via mobilnätet. ( Dvs, hur vi kommer att läsa av dem blir via mobilnät)  och då blir den förberedande tid som entreprenör och vi behöver för planering att kortas ner till 4 månader mot tidigare 6 månader.

Entreprenör har en totalentreprenad för utförande och kommer göra en pilot i varje kommun på ca 100 mätare. Prognosen ligger för att kunna påbörja uppsättning/utbyte skapt i maj -2025

************************************************************************

Oktober-24

Har bifogat PP med argument extern och internt. Henric R har tagit fram denna. Se nedan:

Inväntar beslut och att avtal kan skrivas på. 

Ny benämning på dessa mätare är beslutat: Smarta Vattenmätare

Tidigare benämning var lite splittrat om digital eller fjärravläst?

2/10 Dagsläge efter senaste möte. 

Nu väntar vi att beslut ska bli klart och i bästa fall efter oktobers slut. När beslut är taget så  är det ca 6 månaders planering inför att allt ska påbörjas.

Förhandling pågår via en FKU i Sinfra och vi upphandlar en så komplett lösning som möjligt utifrån ställda krav.

Alla mätare kommer bytas ut under en kort period på 2 år ( 2025-2026)

Arbetar med proaktiv kommunikation. Ta fram frågor och svar, hemsida och andra kommunikationsvägar för att i förväg delge information till våra kunder. Kommer ske i etapp 1 och 2 (Oktober-December)

Ser även över nuläge för vår kommunikation och reviderar om det behövs. 

Beslut behöver även tas och tydliggöra vad vi kallar mätaren? Så vi har samma benämning i alla kanaler. ex, digital eller fjärravläst mätare

********************************************************************************

16/9 hade vi ett möte för att se dagsläget på införandet av digitala vattenmätare. 

Projektansvarig: Pontus Frondelius. Ca 14000 mätare i alla tre kommuner

Inget beslut är fattat men det är inte frågan om utan när beslut är klart. 

Upphandlingen pågår och det finns en potentiell leverantör.

Styrelsen ska sedan besluta utifrån vårt förslag som är en helhetslösning med total entreprenad som ska göra allt från planering till att mätarna sitter på plats med tillhörande system och programstöd. 

Planen är att det ska vara ett snabbt byte under ca 2 år och mål att mätare ska vara utbyta till 2027. 

Detta kommer ge våra kunder en säkrare vattenleverans i ledningsnätet med mindre läckor och avvikelser i flöden snabbare upptäcks. Vi kan även se ifall en kund har en läcka i sin fastighet och hinner kanske då förhindra större skador. 

Vi kommer inför att byten påbörjas arbeta proaktivt med information ut till fastighetsägare i alla våra kanaler. Ex, hemsida, Forum, Kivra-utskick mm.

Viktigt att samspela med FNI så flöde blir rätt ut till våra kunder. 

Bifogade filer

Guide taggad med: digital smarta mätare vatten vattenmätare
warning Warning.