Utskick Österåker 6 november
2025-12-01
Hej!
Nu har vi äntligen en fungerade lösning ute i Österåker. Från och med igår justerar vi nu PH-värdet i Österåkers vattenverk. Vi kommer nu sakta och metodiskt ta oss upp till ett optimalt PH, men eftersom detta är en långsam process tar vi paus i justeringen nu inför helgen och fortsätter på måndag den 1/12. Så någon gång under nästa vecka kommer vi ha uppnått ”rätt” PH i vattent ut till Österåker.
Jag tänke att det kan vara bra för er på Kundservice att uppdatera i Kundo om ni får frågor 😊
2025-11-14
Tillägg från Pontus som kan vara bra att veta om kund hör av sig:
Hej på er!
Det har strulat lite ute i Österåker med installation utav den nya PH-justeringen.Vi löser troligtvis problemet i närtid, men det förbättrade vattnet når inte Österåkers kunder förrän i slutet av november.
Så om ni får frågor kring vattnet i Österåker vet ni när vi kopplar in PH-justeringen.
Mvh Pontus
*******************************************************************
Katrineholm 6 november 2025
Information till fastighetsägare i Österåker
Vi förbättrar dricksvattnet för ett tryggt och hållbart samhälle
Hej,
Vi på Sörmland Vatten arbetar kontinuerligt för att leverera dricksvatten av högsta kvalitet till dig som kund. Under den senaste tiden har vi fått indikationer på att vattnet i Österåker påverkat rör och hushållsutrustning i vissa fastigheter. Vi vill tacka för att du och andra kunder har uppmärksammat oss på dessa frågor – er återkoppling är viktig för oss.
För att minska risken för framtida korrosionsskador och skapa en stabilare vattenkvalitet investerar vi nu i ny teknik för pH-reglering. Det betyder att dricksvattnet blir mer skonsamt mot rör, pannor och annan utrustning.
Så påverkas du som kund
Ditt kranvatten kan användas som vanligt under hela arbetet. Vissa mindre förändringar i smaken eller känslan kan noteras en period, men vattnet är säkert att dricka. Vi följer upp kvaliteten noggrant och informerar på vår webbplats. Du behöver inte vidta några egna åtgärder.
Tidsplan
Den nya tekniken tas i drift i mitten av november 2025.
Varför vi gör detta
De här åtgärderna är ett led i att förebygga skador på både fastigheter och miljö samt bidra till en mer hållbar resurshantering – så att vi alla kan känna oss trygga med vårt vatten, nu och för framtida generationer.
Läs mer om arbetet på vår webbplats:
https://sormlandvatten.se/vatten-och-avlopp/pagaende-projekt/
Du är också varmt välkommen att kontakta vår kundservice på 0150-800 100 om du har frågor.
Tack för din förståelse medan vi arbetar för ett ännu bättre och tryggare dricksvatten i Österåker. Tillsammans skapar vi ett tryggare och mer hållbart samhälle.
Med vänlig hälsning
Sörmland Vatten
